Eifel rally ervaring met de Kadett GT/E

Team Scheepers-Scheepers heeft succesvol het Eifel Rally Festival in en rondom Daun (D) afgesloten. Hieronder een verslag met enkele foto’s?

Alles geladen, en klaar om te vertrekkwn

Bij aankomst op woensdag konden we ons installeren op de toegewezen plek, met de camper als service voertuig. Onze buren waren er al, met de “nieuwe” Mercedes 500 SL – gr.2 uit 1981. De andere buren met de Audi Quattro – gr.4, eveneens uit 1981 moesten nog komen… Na inschrijven tijd om de ERF stickers te plakken en alles nog een keer na te lopen.

Startnummer 138 plakken!

De donderdag gingen we om 7:00 uur op pad om de rally-stages te verkennen en pace-notes te maken met de dagelijkse auto, Rally Tripmeter app en het recce boekje. Een hele klus, welke om 13:00 uur (!) klaar was. Luc heeft een volledige A4 blok volgeschreven. Klaar om te racen!

Nu ook de linkerburen gearriveerd.

Vlug wat eten, en we konden naar de fotoshoot op de “Flugplats”, waarna we direct naar de Shakedown stage konden doorrijden. Jongste zoon Rik en Petra hadden een polsbandje om mee te mogen rijden, dus onze max 3 keer was ruim ingevuld.

Totdat… het hele festival met een sisser leek af te lopen. Er was bij de eerste 10 auto’s een Audi Quattro in het publiek gereden, ondanks alle veiligheidsmaatregelen. De proef werd stilgelegd, en enkele helikopters voerden de zwaargewonden af naar het ziekenhuis. Helaas hebben we tot dan nog geen meter op snelheid kunnen rijden met de Kadett GT/E.

Communicatieapparatuur testen door Rik en Luc.

De volgende dag was erg onzeker. Gelukkig waren alle gewonden stabiel en hoorden we op de rijdersbriefing dat het evenement door gaat, zoals gepland. Bij de technische keuring bleken, in tegenstelling tot eerdere informatie, de gordels te oud te zijn. Dit evenement kenmerkt zich doordat iedereen mekaar helpt; om 12:45 uur kregen we technisch groen licht om te starten; de Kadett is volkomen veilig! De eerste auto’s, met twee andere Kadett GT/E’s, waaronder de bloedsnelle C1 GT/E groep 4 van Georg Berlandy, gingen al vanaf het podium aan de “Rallymile” in centrum Daun van start. Wij zo’n 138 minuten later.

Klaar voor de start!

De eerste proef was de SuperStage bij het windmolenpark. Deze proef bevat 80% gravel en de rest asfalt, met daarbij een heuse jump, drift en de waterbak. De eerste ronde deden we rustig aan, maar de tweede keer al flink wat sneller. De Kadett GT/E hield zich prima en we konden flink inlopen op een Escort MKII; de eerste rally ervaring was een feit! Na de proef even geen remdruk en remmen met de handrem; de remvloeistof stond op koken. Een goed teken van competitieve groep 1 snelheid, maar toch wel even schrikken!

De waterbak, toen wij aankwamen al redelijk leeg gereden.

‘s Avonds gingen we voor het eerst een proef in het donker rijden, die we in het licht verkend hebben. Een hele leuke proef, met op het startpunt heel veel toeschouwers. De GT/E reed probleemloos naar zijn topsnelheid toe! Een heel gave eerste dag. Moe en voldaan slapen op het serviceterrein tussen al die rally historie!

Klepspeling controleren. Scheelt wel een stuk, als die goed staan.

De zaterdag konden we ’s ochtends rustig aan doen. Relatief laat starten. Even alles nakijken, en daardoor belangstelling genoeg! De motor liep ietwat onregelmatig, en het leek of de vierde cilinder niet helemaal goed mee deed. Benzinetoevoer, bougiekant gecontroleerd. Veel hulp van iedereen. De compressie lijkt niet helemaal super. Dus de kleppen gesteld, en het leek allemaal wat beter. Opweg naar de eerste proef van de ochtend boucle. Waar we al jaren staan te kijken, konden we nu vol-gas rijden. Een paar beginnersfouten, maar ook hele mooie drifts! Bij terugkomst was de motor erg heet, en de koelvloeistof kookte er een beetje uit; meteen werd van alle kanten hulp aangeboden! Het bleek dat de radiator niet lek was, maar de extra elektrische vin sloeg niet aan. Gokken dat bij de tweede boucle we het konden redden zonder dit probleem. Hele goede hulp van Petra, Rik en Ronald; ons echte service team!

Lastige bocht; even erna links op het gras…

De tweede boucle van dezelfde proeven kon van start gaan. Het ging allemaal wat harder, en we hadden aan de voorkant betere banden gemonteerd, dus veel meer grip, waar het nodig is! Luc liet wederom zien een fantastische navigator te zijn. Respect!

Gaaf om al die fans in het publiek te zien om ons aan te moedigen. Met vleugeltjes over de proeven! De drie proeven reden we met toch wat minder vermogen. Bij hete motor liep het allemaal wat minder, maar opgeven kennen we niet! Op de laatste proef toch een onzekerheid tussen coureur en navigator. Meteen afgestraft! We hebben daardoor een ronde gemist, en de fans van het service team dus ook…

Onze eerste rally succesvol voltooid!

Luc stuurde vervolgens onze rallywagen feilloos naar de finish, en onze eerste voltooide rally is een feit!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.