Afgelopen dagen is het Luc gelukt om zijn eerste EK punten te scoren. Er is fel gestreden, en de wereld weet nu wat Luc in zijn mars heeft. Op zijn Kart Republic Rotax Max DD2, geprepareerd door Schepers Racing en monteur Bart Ooms van Pro-Oils motorsport, wist Luc ook nog eens zeer snelle trainingstijden neer te zetten; een P3 in dit gezelschap van Europese top rijders.
We begonnen op donderdag met de vrije training. Het was erg warm, met temperaturen tot rond 35 graden C. Daardoor komt er een enorme hoeveelheid rubber op het asfalt. Dat vereist een aanpassing aan de kart afstelling, en aan de rijder, Luc. Op donderdag kwamen we nog niet aan het verhaal van pas; een beste rondetijd in de middenmoot, waar teamgenoot Jarne Geussens al toptijden wist neer te zetten.

Op vrijdag hadden we in de eerste 3 trainingssessies wat verschillende afstellingen uitgeprobeerd. De laatste was een gok, maar besloten werd, mede aan de hand van de data, om deze te laten staan, want de rijlijnen zagen er gewoon top uit. Dan bleek een succes! in de eerste getimede officiële sessie wist Luc een derde tijd neer te zetten!

Dat ziet er goed uit voor de officiële kwalificatie, later op de middag! Bij vergelijkbare hete weersomstandigheden van rond 35 graden, en weinig wind. Echter… de kwalificatie duurt 5 minuten, en er blijkt in de reglementen te staan dat iedereen uiterlijk na een minuut op het circuit moet zijn. Maar liefst 11 coureurs wisten dat niet. Er is geen fysieke briefing geweest waar dat normaal uitgelegd wordt, maar een on-line briefing, wegens de Corona crisis. Deze hebben we echter tot op heden niet kunnen vinden. De startvolgorde voor de 3 heats van zaterdag wordt nu bepaald door de volgorde van de training zoals hierboven, tenminste voor diegene die over de weegschaal waren gegaan. Voor Luc betekent dit de zeventiende plek…

De warm-up op zaterdag zag er ook prima uit met een vijfde tijd. Dus het zit nog steeds goed met de snelheid! De eerste qualifying heat ging prima van start. Aan het einde van het rechte eind “Europalaan” zelfs 2 tegenstanders tegelijk ingehaald. Wat een zelfvertrouwen! Met een top 10 in het vooruitzicht, uiteindelijk door een straf van 5 seconden (using runoff area and gaining an advantage) op P17 gefinisht.
In de tweede en derde qualifying heat mocht de race niet echt lang duren. In beide heats kwam Luc middenin het gedrang, waardoor hij van de baan werd gebeukt, en later op een onfortuinlijke teammaat botste. In beide situaties was er te veel krom om door te kunnen rijden…

Door deze pech op zaterdag zal Luc vanaf de 24ste startpositie moeten starten. Er teleurstellend, maar de zondag zou met regen (!) een totaal nieuwe dag worden, met vele hoogtepunten!
Finale 1 in de stromende regen verliep prima in de eerste fase! 13 plekken gewonnen, maar wegens de overbrenging toch ietwat moeite om teammaat Maxim Diricxk te volgen. Uiteindelijk als 13de geklasseerd, mede door 5 seconden straf wegens ingeklikte bumper. Maar de eerste 3 EK punten zijn binnen!

Vanaf P13 nu oprukken naar voren. Finale 2 zou zeer spectaculair worden! De video bovenin en onderin laten zien dat Luc zich naar de zevende plek heeft opgewerkt. Wegens het accident zoals in de onderste video, wederom 5 seconden straf, samen met de coureur met startnummer 414. Daardoor als zestiende geklasseerd, en net geen extra EK punten.
Dank aan alle sponsoren, en ook de supporters (thuis). Veel geleerd. Ups en downs, maar we kunnen ons meten met de Europese top! Nu een welverdiende vakantie…